همه چیز درمورد دیابت بارداری و علائم آن

دیابت بارداری چیست و چگونه باید از آن پیشگیری کرد؟

بیماری دیابت انواع مختلفی دارد و ممکن است قبل از زمان بارداری نیز در بدن مادر وجود داشته باشد. با این در صورتی که دیابت برای اولین بار در زمان بارداری تشخیص داده شود به آن دیابت بارداری اطلاق می‌شود. پس از این که دیابت بارداری تشخیص داده شد، در صورتی که مادر اقدامی در جهت درمان آن انجام ندهد، به احتمال زیادی در آینده این دیابت بارداری به دیابت نوع 2 تبدیل می‌شود و همچنین سلامت جنین نیز به خطر افتاده و احتمال ابتلا به این بیماری در او نیز افزایش پیدا می‌کند. 

 

برای تشخیص این بیماری از آزمایش تشخیص دیابت بارداری استفاده می‌کنند که در ان یک ماده شیرین به مادر داده می‌شود تا نحوه برخورد بدن او با قند را ثبت و مورد بررسی قرار دهند. 

 

علائم دیابت بارداری بعضا مشابه با علائم بارداری هستند، اما بیشتر آنها با علائم اصلی بارداری متفاوت بوده و به این جهت اهمیت دارد تا در صورت مشاهده این علائم زودتر به پزشک جهت درمان مراجعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با علائم دیابت بارداری آشنا شوید.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : غذاهای ممنوعه در دوران بارداری!

 

تاری دید

هنگامی که میزان قند خود افزایش پیدا می‌کند و بدن توان مقابله با آن را ندارد، ساختار چشم مادر تحت تاثیر قرار گرفته و به علت این که نمی‌تواند تمرکز کند، دچار تاری دید می‌شود. به جهت کنترل این نشانه بیماری لازم است تا مادر میزان قند دریافتی روزانه خود را کنترل کند.

 

خستگی مفرط

با این که خستگی یکی از علائم باردار است، با این حال اگر از حالت طبیعی خارج شود از نشانه‌های دیابت بارداری نیز محسوب می‌شود. در واقع هنگامی که مادر مبتلا به دیابت بارداری باشد، سلول‌ها توانایی جذب قند موجود در خون را ندارند، به همین دلیل است که قند موجود در خون بالا رفته و سلول‌ها نیز به دلیل کمبود قند توانایی تولید انرژی را نداشته و مادر باردار مبتلا به این بیماری، احساس خستگی زیادی را تجربه خواهد کرد.

 

تشنگی مفرط

به دلیل این که قند خون در دیابت بارداری افزایش پیدا می‌کند، برای رقیق کردن خون بدن نیاز به مصرف آب زیاد در طول روز دارد. به همین دلیل مادر مبتلا به دیابت بارداری به مقدار خیلی زیادی آب مصرف می‌کند. به صورت طبیعی در دوران بارداری لازم است تا مادر حدود 10 لیوان آب مصرف کند، در صورتی که بیشتر از این مقدار آب مصرف می‌کنید(با احساس تشنگی شدید) لازم است تا هرچه زودتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

افزایش حجم ادرار

به دلیل افزایش فشار خون و فشاری که جنین به مثانه مادر وارد می‌کند، مادران باردار به میزان زیادی در طول روز به سرویس بهداشتی می‌روند. لازم به ذکر است که در دیابت بارداری به علت افزایش قند خود  به طبع فشار مضاعفی که بر کلیه وارد می‌شود، کلیه‌ها سخت‌تر کار کرده و حجم ادرار بسیار بیشتری را نسبت به حالت عادی تولید می‌کند. 

 

اشتهای زیاد توام با کاهش وزن

به دلیل عدم توانایی سلول‌های بدن در جذب قند خود، سلول مجبور است که از چربی ذخیره خود و سپس چربی ذخیره شده بدن مادر برای ادامه بقای خودش استفاده کند. به همین دلیل مادران که به دیابت بارداری مبتلا هستند دچار کاهش وزن شده و به دلیل عدم جذب انرژی کافی میل بیشتری به غذا پیدا می‌کنند در حالیکه بازهم توانایی جذب انرژی آن غذا را ندارند. به همین دلیل وزن مادر کاهش پیدا می‌کند که این مسئله برای او و نوزادش خطرناک است.

 

دلیل گرسنگی مداوم در دوران بارداری چیست؟ این بلاگ مهم را از دست ندهید.

 

سخن پایانی

برای تضمین سلامت مادر و جنین در دوران بارداری لازم است تا مادر پیش از بارداری وزن نرمالی داشته باشد. هنگامی که وزن مادر پیش از بارداری از حالت طبیعی بیشتر باشد، به احتمال بیشتری نیز مبتلا به دیابت بارداری می‌شود. در دیابت بارداری مادر همزمان گرسنگی بیش از حد، میل زیاد به غذا و کاهش وزن شدید را تجربه می‌کند که خطرناک است. از عوارض دیابت بارداری می‌توان به بالا رفتن احتمال زایمان زودرس اشاره کرد.

امیدواریم با مطالعه این مطب به شما در شناسایی و کنترل این بیماری در دوران بارداری کمک کرده باشیم و شما بتوانید در سلامت کامل نوزاد خود را به دنیا آورید.

 

در انتهای این نوشته به شما مادران عزیز پیشنهاد میکنیم که بلاگ " راهنمای جامع تغذیه درست پیش از زایمان " را مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی